responsywne strony www

Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie mają smartfony. Nie służą już one wyłącznie do dzwonienia – to tylko jedna z wielu funkcji, z których możemy skorzystać.

Mając w kieszeni telefon nie potrzebujemy aparatu fotograficznego, kalkulatora, a w ostatnich czasach nawet komputera.

Możliwość przeglądania stron internetowych na smartfonach to wyzwanie dla webmasterów – wersje desktopowe nie są dostosowane do małych ekranów, co z kolei sprawia, że dane witryny nie są wyraźne, a ich przeglądanie jest niezwykle uciążliwe.

Istnieje kilka możliwości dostosowania widoku strony internetowej do mniejszych urządzeń – smartfonów czy tabletów. Jeśli jednak najlepszą z nich jest bez wątpienia tworzenie stron RWD, czyli responsywnych. Oznacza to, że za pomocą jednego kodu HTML wykonuje się witrynę, która będzie się automatycznie dostosowywać do wielkości oraz rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana.

Każda strona responsywna posiada kilka elementów, które dopasowują swoja wielkość i czytelność do rozdzielczości ekranu telefonu lub tabletu.

Są to przede wszystkim:

  • czcionka
  • przyciski klikalne
  • odstępy między poszczególnymi elementami
  • nawigacja serwisu
  • krawędzie i kształt wyświetlania witryny
  • logo

Biorąc pod uwagę fakt, że w dzisiejszych czasach coraz więcej osób korzysta z internetu na telefonie i tablecie, należy zadbać o stworzenie strony RWD, aby ułatwić jej przeglądanie. Jednak to nie wszystko!

Od 2015 roku Google wprowadziło specjalny algorytm, zwany Mobilegeddon. Ocenia on czytelność mobilnych wersji stron internetowy, wpływając na pozycję danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli dany serwis internetowy w żaden sposób nie będzie przystosowany do urządzeń przenośnych, istnieje ryzyko, że nie będzie wyświetlać się w Google na pierwszej, czy nawet drugiej stronie wyników wyszukiwania.

Dlaczego wybrać tworzenie responsywnych stron internetowych spośród innych metod (dynamicznego serwowania treści czy dedykowanej wersji mobilnej)?

  • w jej optymalizacji wystarczy korzystanie z jednego adresu URL dla każdej wersji serwisu
  • nie istnieje konieczność pisania specjalnego kodu HTML dla wersji mobilnej
  • nie istnieje ryzyko stworzenia duplikatu treści, co byłoby możliwe przy dwóch wersjach serwisu
  • nie ma potrzeby dodatkowej optymalizacji kodu HTML.

W razie potrzeby istnieje możliwość sprawdzenia, czy dana strona wyświetla się odpowiednio na różnych ekranach urządzeń przenośnych. W internecie znaleźć można wiele narzędzi przeznaczonych do tego celu, w tym oficjalne narzędzie Google „Mobile-friendly”.